Weboldalunk használatával jóváhagyod a Cookie-k használatát, a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Idén kicsit környezettudatosabb lesz a Mikulás

Idén kicsit környezettudatosabb lesz a Mikulás

Idén kicsit jobban odafigyelnek az ajándékozók Mikuláskor a környezettudatosságra, és kevésbé vásárolnak össze meggondolatlanul mindenfélét. Legalábbis azoknak, akik válaszoltak a novemberi Mikulás-zsák teszt kérdéseire, több mint 22 százaléka nyilatkozott így. Ünnepelni persze még nincs ok az eredmény miatt, mégis határozott elmozdulásnak tekinthető ez a háztartások részéről a fenntarthatóság irányába.

Az idei év áttörést hozott az éghajlatváltozással, fenntarthatósággal kapcsolatos közbeszédben, és egyre inkább a gondolkodásban is. A Mikulás-zsák teszt többek között arra kereste a választ, hogy mennyire szűrődött ez át a családok hétköznapi életébe egy olyan hagyományosan műanyagtermelő ünnepkor, mint a Mikulás.

 

Arra a kérdésre, hogy mi kerül idén a Mikulás-zsákokba, minden negyedik-ötödik válaszadó (22,2%) úgy nyilatkozott, hogy eddig összevásárolt mindenfélét, de idéntől jobban oda fog figyelni.

 

Vannak azonban, akik már évek óta fontosnak tartják a környezetvédelmi szempontokat. A válaszadók 20 százaléka kifejezetten csomagolásmentes termékeket igyekszik vásárolni, s közülük csak minden ötödik elégszik meg újrahasznosítható csomagolással. További 13 százalék viszont újrahasznosítható csomagolású termékeket keres, tehát összességében minden harmadik válaszadó (33%) foglalkozik azzal, hogy milyen csomagolású termékeket ajándékoz Mikuláskor.

 

Arra is rákérdezett a teszt, fontos-e, hogy még ünnepekkor is tartsuk magunkat bizonyos alapelvekhez, vagy ilyenkor lehet kicsit lazítani. Talán meglepő, de a válaszadóknak mindössze 6 százaléka gondolta úgy, hogy az ünnep felmentést adhat az egyébként betartott szabályok alól.

 

A felmérés arra is kereste a választ, mennyire terjedt el, hogy a gyerekeknek különböző egészséges, ilyen-olyan mentes készítményeket vegyenek a szülők Mikulásra. Legtöbben természetesen hagyományos édességeket, csokimikulást vásárolnak, de ez az arány a felmérésben résztvevők körében nem érte el az ötven százalékot (48,1%). Magyarországról származó gyümölcsöket, magvakat a válaszadók 60%-a tesz a Mikulás-zsákba, 33,3% déli és más külföldi gyümölcsöket is, vagy csak azt.

 

A különféle mentes, paleo, vegán termékek közül a mindenmentes megoldás áll a legtöbbekhez közel: a válaszadók 11%-a ajándékoz ilyesmit Mikuláskor. Közel 20 százalék pedig arra is szakít időt, hogy saját készítésű, különféle egészséges, lehetőleg mentes süteményekkel lepje meg a családját. További 11% szintén süt, de nem feltétlen figyel oda, hogy egészséges legyen a végeredmény.

 

Glutén- és laktózmentes édességek valószínűleg csak az erre kifejezetten érzékenyek Mikulás-csomagjába kerülnek (3,7-3,7%). Ennél többen vannak a vegánok és a paleo-termékeket választók, illetve felzárkóztak hozzájuk a pálmaolajmentességre törekvők is – ezek valamennyien a válaszadók mintegy 10-10%-ára jellemzőek.

 

A felmérést kitöltők közül többen jelezték, hogy "élményt", "minőségi együtt töltött időt" készülnek Mikulásra ajándékozni, ami kétségtelenül a legkevésbé terheli a környezetünket – sőt!

 

„A Mikulásnak nem kell feltétlen egyszerhasználatos műanyagtengert zúdítania a gyerekekre” – hívják fel a figyelmet a teszt készítői. Meggyőződésük szerint az is sokat számít, ha mindenki csak egy kicsit figyel jobban oda a fenntarthatóságra, mint eddig. A teszt eredményei szerint ezzel az állásponttal egyáltalán nincsenek egyedül.

 

A felmérést az Ökozsák Webáruház készítette online kérdőív formájában 2019. november utolsó 10 napjában. Az eredmények nem törekedtek reprezentativitásra, csupán a tájékozódást segíthetik.

 

(A kérdőívet devember 4-éig még ki lehetett tölteni, az ebben az időszakban beérkezett válaszok azonban nem befolyásolták relevánsan az eredményeket, így új elemzést nem készítettünk.)

 

Tartalomhoz tartozó címkék: mikulászsák felelősség

Keresés